Leichen und Lungen - germanistik.ch
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von Sarina Tschachtli

Leichen und Lungen

Prekäre Körper in Andreas Gryphius’ ‹Catharina von Georgien›

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Dieser Titel ist in einem Sammelband erschienen.
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Gryphius’ play ‹Catharina von Georgien› evolves around a physical and textual wound. Not only is the body that carries religious, political and theatrical meaning shown to be ephemeral, but it is destroyed by the very practices used to inscribe sense. The torture of the main character can thus be read as an image for the possible loss of meaning in the opening of a body, and bodily boundaries come to epitomize the threshold between sense and senselessness. The body is staged as a crucial, but also untenable medium of meaning. Thus, the unambiguous proclamation of the play’s Christian virtue of constantia has to be read in relation to the instability of the body used to stage it.

Zitieren Sie diesen Beitrag bitte wie folgt:
Tschachtli, Sarina: Leichen und Lungen. Prekäre Körper in Andreas Gryphius’ ‹Catharina von Georgien›. <http://germanistik.ch/publikation.php? id=Leichen_und_Lungen> (Publiziert November 2014)
oder
Tschachtli, Sarina: Leichen und Lungen. Prekäre Körper in Andreas Gryphius’ ‹Catharina von Georgien›. In: Michael Stolz (Hg.): Germanistik in der Schweiz (GiS) Zeitschrift der Schweizerischen Akademischen Gesellschaft für Germanistik. Heft 11/2014. Bern: germanistik.ch 2014, S.55-69

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